زبان شناسی گربه ها

جان برادشاو ، متخصص رفتار شناسی گربه ها از دانشگاه بریستون ، سالها در مورد گربه های خانگی تحقیق کرده و به این نتیجه رسیده که گربه ها ، مثل سگها ما را درک نمیکنند !

برادشاو اخیرا با یکی از شبکه های مستند مصاحبه ای داشته که در زیر نگاهی به آن می اندازیم :


- چرا سراغ رفتار شناسی گربه ها رفتید ؟
در ۲۰ سال اولیه شغلم ، در مورد حس بویایی حیوانات تحقیق میکردم ، من واقعا تحت تاثیر دنیایی قرار داشتم که حیوانات از طریق بویایی در آن زندگی میکردند ، بویابی اساسا خصیصه سگهاست بنابراین من شروع به تحقیق روی سگها کردم ولی خیلی زود عاشق گربه ها شدم و تحقیقاتم را در مورد اینکه دید آنها به دنیا چگونه است شروع کردم .

- شما در تحقیقاتتان دقیقا چه کاری انجام میدهید ؟
ما گربه های زیادی را زیر نظر داریم ، گروه های گربه را بررسی میکنیم و اینکه رفتارهای اجتماعی آنها باهم چگونه است . در مورد گربه هایی در یک مکان زندگی میکردند ، وقتی یک عضو جدید به آنها اضافه میشد رفتارهای جالبی داشتند .
من چیزهای دیگری را هم بررسی کردم ، مثل طریقه بازی کردن گربه ها با اسباب بازی هایشان و یا رفتار آنها در ساعات مختلف شبانه روز . ماهمچنین رفتار گربه ها با صاحبانشان را بررسی کردیم و همچنین با صاحبان گربه ها درمورد اینکه چگونه نیازهای حیوان را برآورده میکنند مصاحبه کرده ایم .

- چرا میگویید درک گربه ها از ما با درک سگ ها متفاوت است ؟
ما تحقیقات زیادی در مورد سگها و اینکه چگونه با انسانها ارتباط برقرار میکنند انجام داده ایم . مشخصا درک سگها از ما این است که ما با آنها تفاوت داریم . سگها به محض اینکه یک انسان میبینند ، رفتارشان را تغییر میدهند . روشی که یک سگ با انسان بازی میکند کاملا با روشی که با یک سگ دیگر بازی میکند متفاوت است .
درمورد گربه ها این نظریه وجود دارد که وقتی با ما مواجه میشوند ما را در یک جعبه جداگانه قرار میدهند ، قطعا میدانند که ما از آنها بزرگتر هستیم ولی رفتار خاصی در مقابل ما انجام نمیدهند ! رفتار آنها در مقابل ما ، مثلا بالا گرفتن دمشان ، مالیدن خودشان به پاهای ما و یا نشستن در کنار ما و لیس زدن ما ، دقیقا واکنشی است که در مقابل گربه های دیگر انجام میدهند !

- من در یکی از مقالات شما خواندم که گربه ها به ما به چشم گربه هایی احمق و بزرگ نگاه میکنند ! آیا این حقیقت دارد ؟
نه ، در آن کتاب من بیان کردم که گربه ها در مقابل طوری رفتار میکنند که در مقابل گربه های دیگر رفتار میکنند . اکثر آدمها به سمت گربه ها میروند ولی گربه ها زیاد به سمت انسانها نمی آیند . ولی من فکر نمیکنم که گربه ها به ما به چشم موجوداتی احمق نگاه میکنند .

- آیا ما میتوانیم بفهمیم گربه ها واقعا چه فکری در مورد ما میکنند ؟
هنوز باید تحقیقات بیشتری در این مورد صورت گیرد . این بحثی است که تحقیقات زیادی در موردش انجام نگرفته است . گربه ها حیوانات وحشی نیستند به همین دلیل بعضی ها آنها را جزو گروه حیوانات قرار نمیدهند !

- چه چیزی در تحقیقاتتان موجب تعجب شما شده است ؟
اینکه آنها در وجود گربه های دیگر چقدر تنش دارند و این تنش ذهن و سلامت آنها را تحت تاثیر قرار میدهد و صاحبان حیوانات متوجه این مسئله نمیشوند . اکثر گربه ها با هم نوع های خودشان کنار نمی آیند و بجز ویزیت های ماهیانه ، دلیل اکثر مراجعه ها به دامپزشکی زخم هایی است که گربه ها در دعوا با گربه های دیگر برمیدارند .
اکثر گربه ها بطور عجیبی دچار بیماری های درماتیسم و یا عفونت هایی میشوند که بر اثر استرس های روحی ایجاد میشوند . به عنوان مثال ، التهاب دیواره مثانه بخاطر هورمونی است که در موقع استرس در خون گربه ترشح میشود .
یک روش درمانی بررسی شرایط اجتماعی گربه بجای خوراندن دارو به اوست . مثلا میتوانید دو گربه را که باهم نمیسازند در دو قسمت جداگانه منزل قرار دهید که باهم روبرو نشوند ، معمولا این کار باعث حل مشکلات میشود .

- ما یک سری سوالات داریم که از طرف صاحبان گربه ها دریافت کرده ایم . اول اینکه ، چرا یک گربه وقتی در یک اتاق تنهاست غرش میکند ؟
گربه ها میفهمند وقتی یک صدای خاص تولید میکنند، صاحبانشان چه عکس العملی نشان میدهند ، پس گربه با خودش فکر میکند حالا که میخوام صاحبم را از اتاق دیگر به اینجا بکشانم باید این صدا را بشنود ! آنها خیلی زود این چیزها را یاد میگیرند .

- چرا گربه ها همیشه نسبت به یکی از افراد خانواده رفتار متفاوتی نشان میدهند ؟
گربه ها موجودات کوچکی هستند و ما آنها را دست کم میگیریم ولی آنها به راحتی یاد میگیرند با هرکسی چه رفتاری داشته باشند ، آنها میدانند که کدام یک از افراد خانواده صبح زودتر از همه بیدار میشود و به او غذا میدهد و براساس این معیارها رفتار متفاوتی دارد .

- چرا گربه ها خودشان را برای ما لوس میکنند ؟
آنها همان واکنشی که در مقابل مادرشان انجام میدهند ، در برابر ماهم انجام میدهند . این رابطه مثل یک رابطه مادر و فرزندی است . بچه گربه ها دمشان را بالا میگیرند ، خودشان را به مادرشان میمالند و خر خر میکنند و مادرشان در مقابل آنها را لیس میزند ، پس گربه ها اینکارها را انجام میدهند که با ما ارتباط برقرار کنند .

- آیا میتوان گربه ها را تربیت کرد ؟
بله ، گربه ها میتوانند در مورد کارهایی که نباید انجام دهند تربیت شوند . اگر گربه شما عادت دارد که روی اپن آشپزخانه بپرد و یا هر عادت بد دیگری دارد ، شما میتوانید با روش هایی او را محدود کرده و از این کارش جلوگیری کنید . شما میتوانید یک اسپری آب تهیه کنید و وقتی گربه روی آپن آمد رویش آب اسپری کنید ، در مقابل اینکار گربه سریعا به پایین خواهد پرید . بعد از چندبار ، دیگر اینکار را انجام نخواهد داد.

- صاحبان گربه ها باید چه چیزهایی درباره گربه شان بدانند ؟
باید بدانند که گربه ها به اندازه سگ ها اجتماعی نیستند . بعضی صاحبان گربه ها با خودشان فکر میکنند اگر گربه دیگری به خانه بیاورند گربه آنها میتواند تفریح کند ولی اصلا اینطور نیست . اگر میخواهید گربه دیگری را به خانه بیاورید ، با احتیاط اینکار را انجام دهید و اگر نتیجه نگرفتید آنها را از هم دور کنید.