قوهای مهاجر

با شروع فصل سرما در نیمکره شمالی زمین، پرندگان مهاجر زیستگاههای در حال یخ زدن را به قصد یافتن غذا ترک کرده و به عرضهای جنوبی کره زمین و سرزمینهایی با اقلیم معتدلتر مهاجرت میکنند.

کشور ایران در مرکز بسیاری از مسیرهای مهاجرت پرندگان در مسیر چندین کریدور مهاجری مهم در منطقه واقع شده است و در حقیقت ایران شاهراه اصلی مهاجرت سالیانه پرندگان از شمال چین، قزاقستان، ترکمنستان،آذربایجان و ارمنستان در آسیا، شرق تا غرب سیبری تا شمال اروپا و کشورهای اسکاندیناوی واقع در شمالغرب اروپا به سمت عرضهای جنوبی و آفریقا به شمار میرود.

بر همین اساس تالابهای ایران مامن و پناهگاه موقت و دائم بسیاری از پرندگان مهاجر بوده و در این میان شهرستان فریدونکنار و سرخرود در استان مازندران به دلیل شرایط خاص اقلیمی و منابع غذایی فراوان، منطقه ای ویژه و منحصربه فرد برای زمستان  گذرانی این پرندگان به شمار میرود.

جمعیتهای بزرگ پرندگان و غنای تنوع گونه ی آنان در فریدونکنار مازندران این ناحیه را تبدیل به منطقه ای بینظیر و حیاتی برای بقاء پرندگان در سطح جهان کرده است و نمونه ای مانند فریدونکنار و سرخرود مازندران در جهان کم نظیر است. 

در سالهای جدید به علت تغییرات اقلیمی و زیستگاهی که در سطح جهان و ایران اتفاق افتاده، شاهد حضور گونه های جدید پرندگان مهاجر مانند جمعیت نو ظهور قوها و تعدادی دیگر از گونه های مرغابیها در منطقه بوده ایم. این پرندگان در گذشته در تعداد بسیار کم و یا حتی به صورت موردی در این منطقه مشاهده میشدند،

اما در چند سال گذشته به وفور در این منطقه صید و شکار شده اند. در داخل و مناطق حاشیه دامگاهها، نه فقط پرندگان مهاجر شامل انواع مرغابیها و غازها، قوها، انواع حواصیلها و پرندگان کنارآبزی، بلکه شکارگران طبیعی آنها که با حضور این پرندگان به این محلها میآیند نیز صید میشوند.

غذارسانی به قوهای مهاجر باعث میشود که در محل امن حفاظت شده توسط محیط زیست بمانند واین محل را ترک نکنند.چرا که این محل محاصره شده توسط دامگاه ها میباشد و در دامگاه برای جذب پرندگان و به دام انداختنشون همواره دانه ریزی میشود. اتفاقی که در چند هفته گذشته افتاد و حدود صد بال از قوها توسط صیادان به دام و توسط شکارچیان کشته شدند که با تلاشهای اداره محیط زیست حدود ۲۵ بال قو از خانه یک متخلف کشف و به طبیعت بازگردانده شد.به علت همین بی غذایی بود.یعنی در این منطقه امن غذای طبیعی به اتمام رسیده بود و قوها به دنبال غذا جذب دامگاه شده بودند. 

اکنون برای حفاظت هرچه بیشتر این سرمایه های ملی و جهانی و این زیبایی های آفرینش در این دو ماه حضورشون در سرزمینمان ایران نیاز به همراهی دوستان علاقمند به طبیعت و حیات وحش میباشد.در حال حاضر و با جمعیت فعلی که حدود ۵۰۰ بال قو میباشد نیاز به هفته ای دو تن ذرت که از قرار کیلویی ۸۵۰۰ تومان میباشد.و مبلغ صد هزارتومان هم کرایه وانت از انبارفروشنده تا محل زمستان گذرانی قو ها   #نغمه_امینی