تخلیه باغ وحش مشهد کلید خورد..

مدیرکل دفتر شکار و صید سازمان محیط زیست اعلام کرد

با توجه به شرایط نامناسب نگهداری حیوانات در باغ وحش مشهد و بنابر اخطارهای صادر شده و بی توجهی به اخطاریه ها، اقدام به ضبط گونه های امانی این باغ وحش کردیم.

وی همچنین افزود ، متاسفانه در سالهای گذشته برخی گونه ها به صورت امانی در اختیار این باغ وحش قرار گرفته بود که در حال حاضر اداره کل استان، گونه های امانی را ضبط کرده و به زودی به پارک پردیسان تهران منتقل خواهد کرد. و بعد از انتقال گونه های امانی باغ وحش مشهد به پارک پردیسان تهران، کمیته ساماندهی باغ وحشها درباره سرنوشت آنها تصمیم گیری خواهد کرد.مهمترین علت ضبط و عودت گونه های امانی به دلیل شرایط نامناسب باغ وحش مشهد بوده و باید این باغ وحش ضمن تخلیه به دنبال مکانی تازه مطابق با قوانین و استانداردها باشد.

گفتنی است، باغ وحش وکیلآباد مشهد یکی از باغ وحش هایی است که در طی ماههای اخیر خبرساز شده و دلیل اصلی آن عدم توجه به دستورالعملها، تخلفات و شرایط نامناسب در نگهداری حیوانات بوده است.

فروش غیرقانونی گونه های حیات وحش و دورگه گیری از گربه سانانی چون شیر و ببر و تولید تایگون برخی دیگر از تخلفات باغ وحش وکیل آباد مشهد است که بارها مورد انتقاد فعالان زیست محیطی و پیگیری رسانه ها قرار گرفته است.

پرونده فروش توله ببری که آبان سال گذشته تحت عنوان توله ببر سرگردان در خیابانهای مشهد خبرساز شد هم یکی از آخرین تخلفات این باغ وحش است که مورد پیگیری رسانه ها قرار گرفت اما با وجود همه حساسیتهای ایجاد شده هرگز متخلفان این پرونده معرفی نشده و مورد برخورد قرار نگرفتند.

این باغ وحش اکنون علاوه بر بسیاری از گونه های غیربومی که حفاظت از آنها به گفته مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست از االویتهای این سازمان نیست اما از بسیاری از گونه های بومی، ارزشمند و بعضاً در خطر انقراض کشور مانند پلنگ، سیاهگوش، خرس، کفتار، گرگ، روباه، گوزن، گراز و پرنده های مهاجری چون فلامینگو در نامناسبترین شرایط ممکن نگهداری میکند.