حیوان خانگی میتواند استرس را در کودکان کاهش دهد

یک تحقیق جدید نشان داده است که داشتن یک حیوان دست آموز میتواند میزان اضطراب در کودک شما را کاهش دهد. مشکلات روحی و چاقی دو دغدغه مهم سلامت کودکان است که نیاز است با دخالت فعال در روند آنها اختلالات حال و آینده جسمی ایشان را کاهش دهیم.

قبلا مشخص شده که داشتن حیوان خانگی میتواند در سلامت بزرگسالان موثر باشد. در بریتانیا و استرالیا داشتن یک سگ خانگی موجب افزایش فعالیت بدنی در بچه های 12-5 ساله و کم شدن چاقی در بچه های 6-5 ساله به علت راه رفتن بیشتری و بازی کردن بیشتر با حیوان شده است.

مشخص شده که حیوانات خانگی میتوانند دستورات انسان را دنبال کنند و این میتواند به تکامل احساسات صاحب آن کمک کند. صاحب حیوان خانگی با آن حرف میزند و این میتواند میزان اضطراب در وی را کاهش دهد. یک بچه 8-7 ساله با یک حیوان دست آموز خیلی راحت تر از انساین های دیگر است و حیوان میتواند موجب راحتی و اعتماد به نفس بیشتر در او شود.

بهتر شدن وضعیت روحی و رفتاری در دوران کودکی میتواند همین وضعیت ها در دوران بزرگسالی را هم بهتر کند.

محققان مرکز پزشکی باست در نیویورک در یک مطالعه جدید بر روی 643 کودک با سن 10-4 سال و در مدت 18 ماه نشان داد که در آنها که حیوان دست آموز در خانه داشتند میزان اضطراب کمتر از کسانی بود که در خانه حیوان نداشتند.

محققان میگویند یک حیوان خانگی در منزل میتواند سطح کورتیزول خون را از راه آزاد شدن هورمون اکسی توسین کاهش داده که نتیجه آن کاهش پاسخ فیزیولوژیک بدن به استرس است. ( دکتر مهرداد منصوری )