فرهنگساز باشیم

-فرهنگ سازی باید از مهد کودک و دبستانها شروع شود و بچه ها با حیوانات آشنا شوند. اغلب خانواده ها بچه ها را از حیوانات می ترسانند و آنها را خطرناک یا عامل انتقال بیماری معرفی می کنند. باید روی تصور خانواده ها در این زمینه کار شود. اطلاع رسانی باید در همه همه مقاطع حتی دانشگاه ها هم انجام شود و فقط نحوه آن به سن هر گروه بستگی دارد.

سطح آگاهی عمومی باید افزایش یابد. بازدید از پناهگاهها بسیار موثر است. ما در اینجا حیوانات مصدوم زیادی داریم . در بازدید از پناهگاه افراد مشکلات حیوانات را از نزدیک می بینند و درد و رنج حیوان را کاملا حس می کنند. خدماتی را که به حیوانات ارائه می شود از نزدیک می بینند. از جمله عقیم سازی و اقدامات درمانی برای حیوانات مصدوم و بیمار و نگهداری و رسیدگی به حیوانات بی خانمان و آواره.

-اگر گروههای حمایت محیط زیست با هم همکاری کنند نتیجه آن موثر تر و فراگیر تر از فعالیت های فردی و گروههای کوچک است. بهتر است مردم ، حیوانات خود را از پناهگاهها بگیرند. این حیوانات عقیم شده اند واکسیناسیون آنها کامل است و در مقایسه با خدمات انجام شده هزینه خیلی کمی برای واگذاری حیوان، از فرد متقاضی دریافت می شود در حالیکه خرید حیوان از جاهای دیگر خیلی گرانتر بوده و واکسیناسیون و عقیم سازی هم هزینه خودش را دارد.

-اینکار می تواند از طریق رسانه، فضای مجازی، بیلبورد، داستانهای کوتاه و غیره انجام شود. می توان تجربه های خود و دیگران را در این زمینه بازگو کرد. طرز بیان و روابط عمومی و نحوه ارائه مطلب به طرف مقابل خیلی مهم است. باید کاری کرد که افراد شرایط حیوان را درک کنند، درد و رنج و نیازهای او را حس کنند. تلاش زیادی می کنیم که افراد را ترغیب کنیم حیوان آزاری نکنند.

-مبنای کار ما فرهنگ سازی و نهادینه کردن فرهنگ مهربانی با حیوانات و رفتار صحیح و انسانی با آنهاست. این کار از طریق کتب ، نقاشی ، فیلم و گزارش انجام می شود. ما از علما و فقهای محترم درخواست کردیم که مسئله نجاست سگ را به رعایت تبدیل کنند. در قران نیز از سگ به خوبی یاد شده و آن را در شمار اصحاب کهف ذکر کرده یعنی او را به عنوان یک نفر به حساب آورده است. در سیره پیامبر و ائمه نمونه های بسیاری از مهربانی به حیوانات و منجمله سگ وجود دارد. اغلب پیامبران چوپان بوده اند و رابطه خوبی با سگ گله داشته اند. اگر سگ شکاری ، شکاری را برای صاحبش بیاورد ، آن شکار قابل خوردن است..منظور ما این نیست که سگ یا هر حیوان دیگری در خانه ، تخت خواب یا سر سفره ما باشد میتوان او را در حیاط، باغ یا محوطه کارخانه ها و . . . اسکان داد. امروزه از سگ به عنوان کمک ، راهنما، نگهبان و امدادگر استفاده می شود و آنها دارای حقوقی هستند..یک استفاده دیگر از حیوان در امر درمان است. حیوان درمانی طبق پروتکل علمی در سراسر جهان انجام می شود. و باعث کاهش اضطراب ، افسردگی ، غم و ترس و سایر اختلالات روحی می شود. لمس یک حیوان و برقراری ارتباط با احساسات دوستانه و بی شائبه باعث آرامش و تسکین می شود. این روش مانند طب سوزنی و گیاه درمانی و . . . نوعی درمان است.

-باید قانون منع آزار و کشتار حیوانات تصویب شود. این مهمترین قدم برای رعایت حقوق حیوانات است. همچنین باید برای کنترل جمعیت آنها عقیم سازی صورت بگیرد. ما طی دو سال گذشته تقریبا ۱۰۰۰ سگ را عقیم کرده ایم. با توجه به اینکه هر سگ ماده سالی یک الی دو بار باردار شده و هر بار حداقل ۷-۸ توله دارد می توان تصور کرد که با عقیم سازی چقدر از ازدیاد جمعیت آنها جلوگیری شده است.باید بی آزار بودن حیوانات را به مردم نشان دهیم. حتی سگهای آزاد بسیار حرف شنو و بی آزار هستند ولی مردم آنها را با چوب یا تیر می زنند. خصوصا در شمال چون مردم زیاد مرغ و خروس نگه میدارند سگهای گرسنه طبق غریزه به طرف این مرغ و خروسها می روند. هر موجودی در پاسخ به گرسنگی شدید به هر دری می زند تا خودش را سیر کند و در این مورد هیچ تقصیری ندارد. ولی در اینجا سگها را با تیر می زنند به جای کشتن سگها می توانیم حصار بلند تر و محکم تری بسازیم بطوریکه سگها نتوانند به حیوانات ما دسترسی داشته باشند.ولی خوشحالم که حمایت حیوانات شروع شده. من دوستی دارم که گربه ها را می گیرد و برای عقیم سازی به دامپزشکی می برد. البته هنوز اقدامات پیشگیری لازم است ولی کم کم اوضاع رو به بهبود می رود. امیدواریم شهرداری هم کمک کند هم از نظر برنامه زنده گیری و هم از لحاظ بودجه برای عقیم سازی. مقداری را شهرداری تقبل کند و مقداری را هم خودمان بگذاریم.

 امیدواریم که مردم حیوانات خود را بیشتر از پناهگاهها تامین کنند بجای اینکه بخرند. چون اینجا تعداد زیاد است و اینها باید بروند تا جا برای حیوانات نیازمند جدید باز شود .