چهارم اکتبر روز جهانی حیوانات را گرامی میداریم !

ما انسانها تحت عنوان توسعه ، طبیعت را نابود کرده ایم و بدنبال این توسعه طلبی تحت عنوان زندگی شهری ، علاوه بر اینکه از طبیعت دور شدیم ، بلکه دست به نابودی گونه های مختلف موجودات زنده زده ایم .

طبق اطلاعات جمع آوری شده سازمانهای حمایت از محیط زیست در کشورهای مختلف، رشد شهرنشینی بر زیستگاه های مختلف حیوانات از جمله سواحل، رودخانه ها، جنگل ها و کوه ها و تپه ها تاثیر گذاشته و حیات آنها را با مشکل مواجه کرده و بسیاری از گونه های جانوری را در آستانه انقراض و یا در معرض تهدید قرار داده است. و طبق بررسی زیست شناسان هر ساعت 3 گونه در حال نابودی ست .

بنا بر پژوهشی که توسط 20 هزار نفر از طبیعت شناسان در بریتانیا انجام شد؛ نشان داد که طی سه دهه تنها در این کشور 70 درصد از گونههای پروانهها و 54 درصد از گونه های پرندگان از بین رفته اند.

"صندوق جهانی حیات وحش"( WWF)* در گزارشی که اخیراً منتشر کرد، این واقعیت را مورد تایید قرار داده و گفته است که طی 40 سال گذشته تا کنون حدود 52 درصد از شمار جانوران جهان شامل پستانداران، خزندگان و پرندگان کم شده است.

در حالی که به نظر دانشمندان، با حذف هر گونه جانوری از چرخه طبیعت و از دست رفتن نقش او در پایداری محیط زیست، کره خاکی یک قدم به سوی نابودی پیش خواهد رفت.

البته باید توجه داشت که روز جهانی حیوانات تنها به گونه های در خطر انقراض تعلق ندارد و تفکر و تمرکز بر زندگی همه حیوانات و دقت و موشکافی در نحوهٔ ارتباط انسان با سایر حیوانات را نیز مورد توجه قرار می دهد.

ارتباطی که در اکثر موارد کاملا غیر عادلانه و ظالمانه است. زیرا انسان امروز گاه فراموش می کند که حیوانات نیز همچون انسان حق حیات دارند؛ اولین و پیش افتاده ترین حقی که باید برای هر جانداری در نظر گرفته شود. اما انسان امروز گاه بدون هیچ گونه نگرانی، حیوانات را شکنجه میکند تا دیگر همنوعانش بخندند، حیواناتی را می کشد تا عده ای از پوست آنها، لباس به تن کنند.

ما حیوانات را از محیط طبیعیشان جدا میکنیم و در قفس به نمایش میگذاریم . حیوانات، امروز در صف اول آزمایش های پزشکی و تست مواد آرایشی و بهداشتی قرار دارند و بدین ترتیب با هزاران دلیل واهی، براحتی مرگ را برایشان رقم میزنیم.

بهره برداری های غیر مجاز، سوءاستفاده ها و نابودی زیست بوم ها عمده ترین عوامل نابودی حیوانات هستند و 82 درصد از تهدیدات اصلی مربوط به حیات حیوانات را تشکیل می دهند. مجموع چنین شرایطی سبب شده که امروزه بهرهکشی از جانوران و رنج و ستمی که بر آنها وارد میآید به یکی از چالش برانگیزترین مقوله های اخلاق نظری و کاربردی تبدیل شود.حفظ حیات حیوانات علاوه بر آنکه نمادی از مدنیت و توسعه یافتگی فکری انسانها است،

مسئله آزار یا کشتن حیوانات برای تهیه غذا یا تجارت یا تفریح، مشکلات زیادی را ایجاد کرده ، در درجه ااول حقوق حیوانات به هیچ گرفته شده و سپس نادیده گرفتن و نابود کردن تمایل به زندگی برای آنان و در ادامه ی خشونت نسبت به حیوانات ، عملا آموزش خشونت در جامعه مدنی را تعلیم میدهیم .

حیوانات از مهمترین زیست بوم ها هستند که حقوق آنها بیش از هر موجود دیگری توجه مدافعان زیست محیطی را به خود جلب کرده است.

تدارک آب و خوراک مناسب، شرایط زیستی و روانی صحیح و لزوم دسترسی به بهداشت و درمان از جمله مهمترین حقوق حیوانات به شمار میرود.

محصولات مختلفی وجود دارد که از حیوانات ساخته شده اند. بدیهی است کاهش تقاضای این محصولات در نهایت باعث جلوگیری از تولید این محصولات خواهد شد و در نتیجه به نجات گونه های متعدد حیوانات منجر خواهد شد. اگر انسان به جهانی بدون پرنده ها، ماهیها و هزاران حیات کوچک و بزرگی که در کنار ما و یا شاید پنهان از چشمان ما به زندگی خود ادامه میدهند، فکر کند؛ متوجه خواهد شد که بدون حیوانات با جهانی سرد و بی روح مواجه خواهد بود.

واقعیت این است هر موجود زندهای که روی کره زمین زندگی میکند، بخشی از چرخه بزرگ حیات است، چرخ دندهای کوچک یا بزرگ که نبودش کل این چرخه و سیستم را در معرض خطر قرار میدهد.