بیست و سوم می مصادف با دوم خرداد روز جهانی لاک پشت گرامی باد

روز جهانی لاکپشت در سراسر جهان به روشهای مختلفی برگزار میشود كه شامل فعاليتهای آموزشی عمومی درباره لاکپشت ها، تماشای لاکپشت ها در باغ وحشها و پوشيدن لباسی مانند لاکپشت ها است. هدف اين فعاليتها آموزش افراد برای آشنایی با لاکپشتها و نجات لاکپشتهای گرفته يا زخمیشده در بزرگراهها و انجام فعاليتهای تحقيقاتی بيشتر در زمينهی لاکپشت ها است.حدود ۲۵۰ گونه مختلف از لاکپشتها و سنگپشتها در سراسر دنيا وجود دارند. آنها در زيستگاههای مختلف، از اقيانوس گرفته تا صحراها، زندگی میكنند. اما در مكانهایی با آب و هوای سرد قادر به زندگی نيستند.هدف از این برنامه، افزایش دانش عموم جامعه نسبت درباره لاکپشت ها و کمک به حفظ گونه آنهاست.

سازمانهای حامی محیط زیست هر سال در کشورهای مختلف برنامه هایی را به مناسبت «روز جهانی لاکپشت» برگزار میکنند. پشتیبان مالی این جشنها سازمان آمریکایی نجات لاک پشت هاست.

لاکپشت ها نیز مانند بسیاری از گونه های جانوریِ با ارزش برای محیط زیست و حیات وحش که در معرض خطر نابودی هستند با خطرات گوناگونی مواجه اند که اگر اقدامات ضروری برای مراقبت از آنها صورت نگیرد به زودی نسلشان منقرض خواهد شد.ین خزندگان بیآزار، دوستداشتنی و مفید برای محیط زیست با تهدیدهای جدی از جمله تغییرات جوی، تجارت غیرقانونی، صیدهای تجاری، از دست دادن زیستگاههای طبیعی و آلودگیهای زیست محیطی مواجه هستند.

کارشناسان حفاظت از حیات وحش به دوستداران زمین و محیط زیست، چند راهکار زیر را برای حفاظت از لاکپشت ها توصیه میکنند:

هرگز از فروشگاههای حیوانات اهلی لاکپشت خریداری نکنید چون با این کار فروشندگان را به شکار و محروم کردنِ این حیوانات از زیستگاههای طبیعیشان ترغیب میکنید.

هرگز یک لاکپشت را از محیط طبیعی زندگیاش جدا نکنید مگر اینکه بیماری و زخمی باشد و به کمک و مراقبت شما احتیاج داشته باشد و پس از اطمینان از سلامتی، آن را زودتر به زیستگاهاش بازگردانید.

اگر لاکپشتی را دیدید که در حال گذشتن از عرض خیابان است هرگز آن را به مبدا حرکتش بازنگردانید چون دوباره همین مسیر را طی خواهد کرد. بلکه لازم است او را برداشته و به سمت دیگر جاده منتقل کنید.

هر نوع خرید و فروش غیرقانونی و رفتارهای وحشیانه با این حیوانات را به مقامات محلی محیط زیستی خود اطلاع دهید.

لاکپشت های ساكن ايران

لاکپشت های ساكن ايران شامل سه گونه لاکپشت های آبزی (آب شور)، لاک پشت های نيمه آبزی (آب شيرين) و لاکپشت های خاکی میشوند. لاکپشت های آبزی در جنوب ايران در خليج فارس و دريای عمان زندگی میكنند.

لاکپشت های نيمه آبزی ايران شامل دو گونه نيمه آبزی در شمال ايران و گونه لاک نرم در جنوب غرب ايران میشود. ايران دارای دو نوع از لاکپشتهای خاکی نيز هست. اين لاکپشتها تقريبا در همه جای ايران يافت میشوند.

تاكنون هشت گونه از اين آبزیها در درياها و اقيانوسها شناخته شده كه از اين ميان گونههای لاکپشت های سبز، سرخ، چرمی، عقابی و زيتونی در خليج فارس و دريای عمان توسط سازمان فائو تاييد شده است.

در سواحل جنوبی ايران بيش از ۵۰ زيستگاه اصلی برای لاکپشتهای دريایی وجود دارد كه محل چرا، جفتگيری و تخم ريزی آنها است، بر اساس نتايج به دستآمده لاکپشت سبز و لاکپشت پوزه عقابی بيشترين تعداد لانه سازی يا به بيان ديگر بيشترين مناطق لانهسازی و تخمگذاری در ايران را به خود اختصاص داده است.نتايج حاصل از بررسی پراكنش لاکپشت های دريایی در ایران نشان داده است كه اين موجودات در تمامی نقاط خليج فارس و دريای عمان گستردهاند و ۵۲ منطقه زيستگاه مناسبی برای آنهاست، از اين مناطق حدود ۱۱ زيستگاه در دريای عمان، ۲۶ زيستگاه در خلیج فارس و ۱۵ زيستگاه نيز در جزاير اطراف قرار دارد.