آزمایش بر روی مدل حیوانی

دانشجویان دامپزشکی جراحیهای اولیه را بر روی حیوانات زنده که معمولا از پناهگاه های حیوانات تامین میشد، انجام میدادند. این حیوانات بعد از اتمام جراحی و تحت بیهوشی معدوم میشدند.این موضوع همیشه از جهت اخلاقی مورد بحث بود. بنابراین دانشگاهها درصدد برآمدند از روشهایی جایگزین همچون مدلهای کامپیوتری و همچنین لاشه حیوانات استفاده نمایند. اما این ابزارها نمیتواند جایگزین تجربه انجام یک جراحی واقعی شود.

آزمایشگاه «سینداور» در آمریکا که ساخت اجساد و بافتهای مصنوعی انسان، جهت آموزش دانشجویان پزشکی را به عهده دارد، در سال گذشته اقدام به ساخت یک مدل سگ نمود که هماکنون در دانشکده دامپزشکی فلوریدا، تگزاس و ای اند ام ، جایگزین لاشهها و حیوانات زنده، مورد استفاده دانشجویان دامپزشکی قرار میگیرد.

این مدل حیوانی تنفس نموده، خونریزی کرده و حتی میمیرد. این امر خود انقلابی برای موسسات آموزشی دامپزشکی محسوب میشود، زیرا دانشجویان با استفاده از این مدل مصنوعی هرآنچه یک جراح متخصص نیاز دارد، تجربه کرده و میآموزند و یک شبیه سازی واقعی است که از لاشه ها بسیار کاربردی تر میباشد.

این مدل، رفتارهایی شبیه به بافت زنده را تقلید کرده که شامل تمام فعالیتهای عملکردی سیستمهای بدن بوده و نیز دارای قابلیت شبیه سازی بیماریها میباشد. این سگ دارای ضربان قلب و سیستم گردش خون است، بطوریکه با هر برش، همانند حالت طبیعی خون جاری میشود.

این ابتکار فرصت خوبی برای دانشجویان فراهم مینماید تا روشهای مختلف جراحی را تجربه کنند. در صورت هرگونه اشتباه در حین جراحی، دانشجویان بایستی یاد بگیرند که چگونه از خونریزی و تلف شدن این مدل حیوانی جلوگیری نمایند.

این شرکت بیوتکنولوژی در نظر دارد ۲۰ سگ مصنوعی را به همراه خدمات آن به دانشکده های دامپزشکی سراسر دنیا اهدا نماید. این سگ قیمتی معادل ۲۸۵۰۰ دلار دارد و با این عمل خیرخواهانه، نیازی به پرداخت وجهی نمیباشد.

به واقع این مدل ساخته شده یکی از شگفت انگیزترین ابزار آموزشی در رشته دامپزشکی بوده و بی شک دانشجویان با انجام تمرینهای مختلف روی این حیوان، با مهارتی بیشتر آماده جراحی در دنیای واقعی خواهند شد.