اول اکتبر مصادف با دهم مهر روز جهانی گیاه خواری گرامی باد

اول اکتبر روز جهانی گیاهخواری است، که این مناسبت از سال 1994 جشن گرفته شده است .

آیا می دانید "وگانیسم" چیست؟ آیا از دلایلی که برای اتخاذ تغذیه طبیعی گیاهی وجود دارد آگاه هستید؟ در اینجا با وگانیسم آشنا می شوید .

گیاهخواری به معنای پرهیز از خوردن گوشت جانوران است که ممکن است شامل پرهیز از غذاهایی مانند مواد شیری که خاستگاه جانوری دارند نیز بشود. چندین نوع گیاهخواری وجود دارد که بسته به نوع آن، جهت گیری گیاهخواران در برابر دامها و فراوردههای دامی متفاوت است. گیاهخواران در کنار نخوردن و یا کمتر خوردن فراورده های جانوری با آزار و کشتار آنها نیز مخالف هستند.

برخی از گیاهخواران از پوشیدن لباسهایی مانند چرم، ابریشم، و خز که از کشتن جانوران به دست آمده نیز پرهیز میکنند. در وگنیسم (Veganism) که گاهی «گیاهخواری کامل» هم نامیده میشود از همه فراوردههای جانوری، چه از کشتن جانوران به دست آمده باشند و چه با بهره گیری از آنها (مانند لبنیات، تخم مرغ، عسل، و...)، پرهیز میشود.

امروزه در همه کشورهای جهان گیاهخواران وجود دارند و در بعضی کشورها همانند هند، گیاهخواری دارای ریشه های تاریخی و مذهبی است. با اینکه در پیش گرفتن رژیم گیاهخواری به شیوه های گوناگونی امکان پذیر است اما وجه مشترک تمام این شیوه ها پرهیز از خوردن گوشت حیوانات است .