روز جهاني حيات وحش گرامي باد

سوم مارس (13 اسفند) روز جهانی حیات وحش و فرصتی برای پاس داشتن اشکال متنوع و زیبای گیاهان و جانوران و افزایش آگاهی ما در مورد منافع حاصل از اقدامات حفاظتی برای مردم است که نخستین بار توسط تایلند پیشنهاد گردید. این روز مناسبتی برای یادآوری ضرورت اقدام فوری بر ضد جنایت علیه حیات وحش با اثرات اقتصادی، محیط زیستی و اجتماعی بالا است. تم سال 2017، «به صدای جوانان گوش دهید» است و جوانان سراسر جهان را تشویق میکند تا در کنار هم به مبارزه برای حفاظت از حیات وحش و زیستگاههای آنها بپردازند.

حیات وحش دارای ارزش ذاتی است و نقش مهمی در جنبههای مختلف اکولوژیکی، ژنتیکی، اجتماعی، اقتصادی، علمی، آموزشی، فرهنگی، تفریحی و زیباشناسانه توسعه پایدار و آسایش و رفاه انسانها دارد. به همین دلیل تمام دول عضو سازمان ملل، سیستمها مختلف این سازمان، نهادهای بینالمللی و نیز جامعه مدنی، سازمانهای غیردولتی و افراد دعوت میشود که در این جشن جهانی شرکت کنند. جوامع محلی نقش مثبتی در کمک به توقف تجارت غیر قانونی حیات وحش دارند.

در تاریخ 20 دسامبر 2013و در 68 مین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل با شرکت 193 عضو حاضر تصمیم گرفت روز 3 مارس (12 اسفند) را روز پذیرش اعلان «کنوانسیون تجارت بین المللی گونه های گیاهی و جانوری در معرض خطر» (CITES) بعنوان «روز جهانی حیات وحش» (World Wildlife Day) اعلام نماید. پیشنهاد مزبور نخستن بار توسط دولت تایلند به عمل آمد تا هر سال این روز پاس داشته شود و تدابیری برای افزایش آگاهی مردم در مورد گیاهان و جانوران جهان اندیشیده شود...