پلک سوم

پلک سوم گربه از آن دسته از اعضای بدن گربه ست که اگرچه کمتر مشاهده میشه ، اما از اهمّیت ویژه ای در سلامتی گربه برخورداره. خیلی از دوستداران گربه با پلک سوم گربه و علائم سلامت و بیماری این عضو ، آشنا نیستند. اینجا سعی داریم به اختصار این عضو ، عملکردش و توجهات لازم به اون رو به دوستداران گربه ها معرفی کنیم :

 آشنایی کلّی با پلک سوّم گربه

پلک سوّم ، لایه ای افقی در چشم گربه سانان هست که برخلاف دو پلک بالایی و پایینی که به صورت عمودی باز و بسته میشند ، پلک سوم به صورت افقی در چشم جای داره و در آن گوشه از چشم که به بینی گربه نزدیک میشه ، قرار گرفته. پلک سوم در حالت عادی باید به رنگ صورتی کم رنگ باشه. اگر این پلک تحریک بشه ، رنگش به سمت قرمز خواهد رفت .عملکرد اصلی پلک سوم در گربه ها ، حفاظت از چشمه. پلک سوم همچنین حاوی کیسه های دارای اشکه. اگر چه پلک سوم در پرنده ها و خزندگان هم وجود داره ، اما یک تفاوت اصلی آن با پلک سوم در گربه ها اینه که پرنده ها هر زمان که بخواهند این عضو را حرکت میدند و بر روی سطح چشم ، باز و بسته میکنند اما در گربه ها اینگونه نیست. این عضو در جای خود ثابته و صرفاً برخی اوقات برای حفاظت از چشم گربه (مثلاً در زمان جنگ بین دو گربه) بر روی چشم قرار میگیره.

پلک سوّم در حالت طبیعی و سالم چگونه باید باشد ؟

نحوهء تشخیص پلک سوم سالم از غیرسالم و بیمار در گربه ها بسیار ساده است. آیا شما نمیتوانید پلک سوّم گربهء خود را ببینید؟ پلک سوم گربهء شما سالم است ! آیا شما پلک سوم را بر روی چشم یا گوشهء چشم گربه میبینید ؟ احتمالاً یک جای کار ایراد دارد .

بله. حقیقت اینه که پلک سوّم در گربه ها در حالت طبیعی مشهود و قابل مشاهده نیست . اگر پلک سوّم گربه، قابل مشاهده باشه، این بیانگر بیمار بودن چشم یا خودِ گربهء شماست ، و دراین زمان شما باید گربهء خود را به نزد دامپزشک ببرید . دامپزشک با معاینهء گربه میتونه علّت این اتفاق را تشخیص بده.

نمایان شدن پلک سوم در گربه میتونه علت های مختلفی داشته باشه. گاهی یک خراش یا زخم کوچک که ممکنه خود گربه در زمان خاراندن چشمش ایجاد کرده باشه ، باعث التهاب و تورم و در نتیجه نمایان شدن این عضو بشه. گاهی عوامل دیگری میتونه سبب این تورم شده باشه. مثلاً آسیب های عصبی وارد شده به چشم که میتونه پیامد تورم بعد از یک جراحی بر روی دندان یا گوش گربه باشه. اصولاً اگر مشاهده کردید که در یکی از دو چشم گربه ، پلک سوم قابل مشاهده ست و در چشم دیگری ، قابل مشاهده نیست ، به احتمال قوی گربهء شما به چشم خود آسیب رسانده. اما اگر پلک سوم در هر دو چشم همزمان قابل مشاهده بود، احتمالا از جراحت نیست.

* درمان تورم پلک سوّم چیست ؟

خوشبختانه درمان تورم یا جراحت پلک سوم گربه ها عموماً آسان است ، اگرچه به دلیل حساس بودن این عضو ، بازگشت پلک سوم به حالت طبیعی ممکن است چند هفته زمان ببرد . دامپزشک شما بر حسب مورد ، با پماد یا قطرهء مناسب ، این التهاب را درمان میکنه. گاهی اوقات ممکنه دامپزشک شما در طول پروسهء درمان، استفاده از گردنبند الیزابت را برای گربهء شما تجویز کنه تا گربه نتونه با خاراندن مجدّد چشم ، زمینهء التهاب بیشتر پلک سوم را فراهم کنه.

* آیا نمایان شدن پلک سوم ، همیشه به منزلهء مشکلی در بدن گربه است ؟

ضرورتاً خیر . اگرچه در عموم و اکثر مواقع ، نمایان شدن این عضو ، نشانهء مشکلی در چشم گربه ست ، اما همیشه اینگونه نیست.

مثلاً کاهش ناگهانی میزان زیادی وزن در گربه ها ، میتونه باعث تغییر در چربی موجود در پشت چشم و درنتیجه نمایان شدن این عضو بشه. خواب آلود بودن یا نیمه بیهوش بودن گربه هم میتونه باعث نمایان شدنِ مقطعی پلک سوم بشه. دراین حالات ، جای نگرانی وجود نداره اگرچه بهتره در صورت استمرار ، گربه توسط دامپزشک معاینه بشه