نهم شهریور روز ملی یوزپلنگ ایرانی گرامی باد

در نهم شهریورماه ۱۳۷۳ و در یک روز گرم تابستانی، یوزپلنگ ماده به همراه سه توله اش برای نوشیدن آب به سوی نخلستانهای اطراف بافق آمد، اما در میان تعدادی از مردم محلی ناآگاه محاصره میشود و مادر پس از مدتی مقاومت در برابر حملات و ضربات مردم که توسط سنگ و چوب به آن وارد میشود فرار میکند اما سه توله اش گرفتار میشوند.

یکی از شاهدان، خود را به اداره محیط زیست بافق میرساند و ماموران محیط زیست را مطلع میکند. زمانیکه ماموران به محل میرسند با لاشه بیجان یکی از توله ها مواجه میشوند اما دو توله دیگر با وجود جراحات شدید همچنان زنده بوده اند و به یزد منتقل میشوند. شدت ضربات وارده بر سر و روی یکی از تولهها باعث مرگ او در میانه راه میشود.

توله سوم در یزد توسط دامپزشک مداوا میشود اما برای نجات از مرگ بلافاصله به تهران منتقل میشود. طبق گزارشهای محیطبانان بافق، ماده یوز هر روز به نزدیکی شهر و نخلستان میآید تا توله های را جستجو کند اما بعد از یک هفته جستجوی ناکام، دیگر در محیط دیده نشد.

توله بازمانده ماریتا نام گرفت و بعد از مدتی بهبود یافت. اما تا دی ماه ۱۳۸۲ در پارک پردیسان تهران باقی ماند و در همانجا پس از نه سال مرد. هر چند دو توله جان باختند و ماریتا نجات یافت اما ماریتا بازماندهای بود که به دلیل تنهایی و نبود جفت، هرگز نتوانست کمکی به رفع انقراض یوزپلنگها کند.

نهم شهریور، روز ملی یوزپلنگ ایرانی، یادآور سابقه درخشان، همت بلند و مسئولیت سنگین ما ایرانیان است. ۹ شهریور به یادمان می آورد که ایران تنها کشور قاره کهن است که توانسته نسل یوزپلنگ آسیایی را زنده نگه دارد. ۹ شهریور یادآور عهدیست که برای حفاظت از آخرین بازمانده های این گونه ارزشمند با یکدیگر بستیم. ۹ شهریور به ما یادآوری می کند که برای حفظ این میراث طبیعی چه مسئولیت سنگینی داریم. ۹ شهریور وعده ما برای دست به دست هم دادن، هم قسم شدن و یکی شدن برای حفاظت از نسل یوزپلنگ است.