​مه لقا ملاح مادر محیط زیست ایران صد ساله شد.

مه لقا ملاح مادر محیط زیست ایران صد ساله شد.

کنشگران زیست محیطی در ایران از مهلقا ملاح با لقب « مادر محیط زیست ایران» یاد میکنند.

او که به صدسالگی خود نزدیک میشود، با پشتکاری مثال زدنی، صراحت بیانی کم نظیر و آگاهی عمیق از مشکلات زیست محیطی جهان و ایران به طور خاص، عمرش را در راه فعالیت متعهدانه به حفظ محیط زیست گذرانده و به چهرهای شاخص در میان فعالان مدنی بدل شده است.

مه لقا ملاح با مشارکت در بنیانگذاری «سازمان حفاظت محیط زیست ایران» در سال ۱۳۵۰ و تأسیس «جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست» در سال ۱۳۷۲ به نامی آشنا و چهرهای ماندگار در تاریخ معاصر ابتکارهای مدنی ایران تبدیل شده است.

وی به منظور حساس ساختن و آگاه کردن همگان به اهمیت حفظ و نجات محیط زیست، بر مسئله آموزش تاکید کرده است.

او آموزشهای زیست محیطی را در خانواده ها، محله ها، نهادهای آموزشی ـ از مهدکودکها گرفته تا دانشگاهها- و حتی آموزش مسئولان و مدیران را لازم میداند تا این آموزشها منجر به توانمندسازی تمامی اقشار جامعه در زمینه حفظ محیط زیست شود.

او معتقد است که ما در رفع فجایع زیست محیطی ناتوان نیستیم کافی است که بخواهیم و اراده کنیم.

یکی از ویژگیهای شاخصی که مه لقا داشت برخورد وی با زباله خانگی بود. جالب است که بدانید تاکنون از خانه وی حتی یک کیسه زباله خارج نشده.

تمامی زباله های خشک بازیافت شده و زباله های تر هم در باغچه منزلش تبدیل به کود میکرد.

مردم میتوانند با زباله هایشان کود درست کنند

آمار و ارقام تولید زباله در پایتخت بسیار بالاست و خانم ملاح بسیار از این بابت متأسف است. «هر فردی سهمی در کاهش تولید زباله دارد که باید در این زمینه اقدام کند. یکی از راحتترین و در درسترسترین اقدامات تبدیل زباله های تر به کمپوست است که یکی از عالیترین کودها برای مصرف گل، گیاه و درختان محسوب میشود. حتی میتوان ورمی کمپوست(به کمک کرم خاکی) که سبک و بی بو است، درست کرد.» او ادامه میدهد: « این کار فقط مختص خانه های حیاط دار نیست بلکه حتی آنهایی که آپارتمان نشین هستند و حیاط ندارند، میتوانند در خانه خود بدون مزاحمتی برای دیگران در این زمینه اقدام کنند. کاری که تعدادی از اعضای جمعیت زنان مبارزه با آلودگی هوا در بالکن آپارتمانی که زندگی میکنند انجام دادهاند و نتیجه گرفته اند. حتی بالکن، بوی بد هم نگرفته است. چون آنها هم خوب می دانند با استفاده از کمی خاک اره آن بو از بین می رود. برای این کار کافی است یک سطل در دار داشت و قسمت زیرین آن را از چند بخش سوراخ کرد. بعد زباله هایی نظیر پوست میوه، تفاله چای و را داخل آن ریخت. زیر سطل هم یک بشقابی که نیاز ندارید بگذارید تا شیرابه از زیر آن خارج و وارد ظرف دیگری شود. زباله هم کود میشود. آن کود برای انواع گیاهان مفید و قابل استفاده است.»