​دیستمپر چیست؟

دیستمپر چیست؟

بیماری دیستمپر سگ یا Canine distemper virus یک بیماری ویروسی است كه عمدتا بر ریه، روده و سیستم عصبی سگ تاثیر میگذارد.این بیماری بعداز هاری دومین بیماری کشنده ویروسی در سگها است .ویروس به صورت مسری و در اثرتماس مستقیم و نزدیک ازسگی به سگ دیگر انتقال پیدا میكند.ویروس دیستمپر به راحتی توسط ضدعفونی كنندها معمولی در محیط از بین میرود .این ویروس در گرمای محیط در عرض چند دقیقه كشته شده اما میتواند در دمای نزدیك به یخ زدگی تا هفته ها دوام بیاورد.

علایم دیستمپر در سگ چیست؟

سگهای جوان 6-3ماهه واكسن نشده بیشتردر معرض ابتلا به به دیستمپر هستند .ویروس ازطریق ترشحات بینی سگ مریض پخش شده سپس به بینی سگ سالم رفته ، در انجا رشد پیدا كرده و در تمام بدن پخش میشود .یك هفته بعد از الوده شدن سگ تب میكند كه صاحبش می تواند متوجه ان نشود. دو هفته بعد ازالوده شدن ویروس باعث تخریب شدید سلولهای بینی،چشم ،ریه و روده ها میشود.این بافتهای صدمه دیده محل مناسبی برای رشد باكتریها و ایجاد عفونتهای ثانویه باکتریایی می شوند.

این الودگی تركیبی (ویروس + باكتری) باعث از بین رفتن اشتها ،تب ،بینی پوشیده از ترشح ،ریزش ترشحات غلیظ ازچشمها، ذات الریه و اسهال می گردند. همچنین ویروس به بالشتكهای كف پاهای حیوان حمله كرده و باعث پوسته پوسته و ضخیم شدن انها میشود.

ویروس میتواند به سیستم ایمنی بدن اسیب رسانده و موجب ضعیف شدن دفاع بدن در برابر دیگرعفونتها (عفونت های ثانویه) شود.

اگر بخش باكتریایی بیماری با انتی بیوتیك كنترل شوند سگ برای 3-2 هفته بهبود میابد اما علایم مربوط به اختلالات عصبی میتواند بعدا دیده شود حدود نیمی ازسگهایی كه به دیستمپر مبتلا میشوند علایم بیماری عصبی ازخود نشان خواهند داد . ویروس دیستمپر سگها جذب بافتهای عصبی شده و درانجا به خوبی رشد می یابند. صدماتی كه در مغز و نخاع در اثر فعالیت ویروس ایجادمیشود باعث ایجاد تشنجهای صرع مانند و تشنجهای موضعی(مثل پرش عضلات)میگردد.صدمه به نخاع می تواند باعث ضعف وفلجی سگ گردد.بیشتر سگهایی كه به نوع عصبی بیماری دیستمپر دچار میشوند میمیرند یا به روش انسانی توسط تزریق مقادیر زیاد بعضی داروهای بیهوشی كشته (مرگ اسان) میشوند.

چه ازمایشاتی برای تشخیص دیستمپر لازمند:

تشخیص قطعی دیستمپر در سگها تا وقتی كه علایم معمول این بیماری (مثل ترشحات چشم یا ذات الریه) دیده نشوند معمولا سخت است. 14روز بعد از الوده شدن جداسازی و تشخیص ویروس در بافتها ی الوده سخت خواهد بود.در ایران از کیت های ایمنوکروماتوگرافی سریع (همانند تست حاملگی خانمها با ادرار) که با استفاده از ترشحات چشم وبینی نتیجه را اعلام میکنند.اگر دو خط نوار کیت قرمز شد نشان دهنده مثبت بودن ازمایش است و نشان میدهد که سگ به ویروس الوده شده اما اگر یک خط قرمز بر روی نوار روشن شود منفی بودن ازمایش تفسیر میشود.اگر دو خط نوارکیت قرمز شد نشان دهنده مثبت بودن ازمایش است ونشان میدهد که سگ به ویروس الوده شده اما اگر یک خط قرمز بر روی نوار روشن شودمنفی بودن ازمایش تفسیر میشود.

افزایش عیار پادزهر ضد دیستمپر در بدن سگهای واكسینه نشده میتوان شك ما را به این بیماری معطوف نماید. تشخیص دیستمپر در سگهایی كه علایم عصبی از خود نشان میدهند بدون اینكه علایم معمول دیستمپر را داشته باشند نیز دشوار است.

چه درمانی برای دیستمپر وجود دارد:

درحال حاضر هیچ درمانی برضد ویروس دیستمپر وجود ندارد بنابر این درمان تنها محدود به انتی بیوتیك ها برای كنترل عفونتهای باكتریایی است.

درمان با انتی بیوتیك ها باعث بهبود بسیاری از علایم بیماری شده اما از ورود وصدمه زدن ویروس به بافت عصبی در مغز و نخاع جلوگیری نمی كنند.مراقبت از سگ های مبتلا به دیستمپرمثل دادن غذاهای باكیفیت وخوشمزه و فراهم نمودن یك محیط بدون استرس برای بهبود حال عمومی و اشتهای حیوان بسیار مفید خواهد بود.

پیشگیری ازدیستمپرسگ:

به خاطر اینكه درمان محدود است پیشنهاد میشود از روشهای پیشگیری توسط واكسن استفاده مي شود

واكسنهای دیستمپر می بایست وقتی توله از شیر گرفته شد شروع شوند.اگرمادر واكسینه شده بود یا از بیماری دیستمپر بهبود یافته بود میتواند پادزهردیستمپر را از طریق شیربه توله هاانتقال دهد.اما این پادزهر تنها تا چندهفته میتواند در توله رااز گزند بیماری دورنگاه دارد. .میزان پادزهرمحافظتی كه مادر به توله انتقال میدهد بستگی به میزان موجود پادزهر بدن مادر دارد.این پادزهرها بااینكه باعث حفاظت توله ازبیماری دیستمپر میگردندامامی توانندباعث ایجاد تداخل در عملكردواكسن نیز بشوند.تا وقتی كه پادزهر مادری در بدن توله وجودداشته باشد واكسیناسیون باموفقیت نمیتواند درتوله ایجادمحافظت كند.