​برنامه واکسیناسیون و نکات مهم آن در گربه ها

برنامه واکسیناسیون و نکات مهم آن در گربه ها

واکسیناسیون گربه ها یکی از موارد مهم نگهداری از گربه ها بوده که باید توسط صاحبان گربه های خانگی به موقع صورت گیرد.

نکته مهم اینکه در گربه های بیمار واکسیناسیون گربه ممنوع می باشد. همچنین در گربه های دچار استرس از جمله استرس حمل و نقل و تغییر محل زندگی گربه واکسیناسیون توصیه نمی گردد. تمام گربه های نگهداری شده در محیط منزل باید بر علیه پن لوکوپنی گربه ها، هرپس ویروس تیپ 1 گربه ها، کلسی ویروس گربه ها و هاری واکسینه شوند.

به طور خلاصه، بیماری پن لکوپنی گربه یکی از بیماری های ویروسی خطرناک در گربه ها بوده که در بچه گربه ها بعد از افت ایمنیت مادری و عدم واکسیناسیون به موقع در صورت آلوده شده به این ویروس باعث ایجاد بی اشتهایی، تب، بی حالی و در ادامه استفراغ و اسهال شده و اگر درمان حمایتی صورت نگیرد باعث از دست دادن مایعات بدن و مرگ گربه می گردد.

هرپس ویروس و کلسی ویروس ها باعث ایجاد علایم چشمی و تنفسی می گردد.

واکسن سه گانه گربه ها شامل هرپس ویروس، کلسی ویروس و پن لکوپنی می باشد. اخیرا واکسن چهارگانه گربه ها در بازار ایران موجود هست که علاوه بر موارد فوق کلامیدیوفیلا فلیس هم اضافه شده است. اولین دوز واکسیناسیون گربه ها(واکسن 3 گانه) در 8-6 هفتگی به صورت زیر جلدی تزریق می گردد. دومین و سومین دوز از سری اول این واکسن به فاصله هر 3 تا 4 هفته صورت می گیرد. این واکسن چند گانه گربه سپس به صورت سالیانه تکرار می شود.

نکته مهم اینکه در گربه های بالای 4 ماه دو دوز واکسن چند گانه به فاصله هر 4-3 هفته برای سری اول برنامه واکسیناسیون گربه ها کافی می باشد و نیازی به تجویز دوز سوم نمی باشد.

اولین دوز واکسن هاری برای گربه ها در سن 4-3 ماهگی در یک دوز صورت می گیرد. تکرار این واکسن سالیانه بوده و تا آخر عمر حیوان صورت می گیرد.

نویسنده: دکتر حسین زارع- متخصص بیماری های داخلی حیوانات کوچک از دانشگاه تهران

#واکسن_واکسیناسیون #گربه #موسسه_دستان_مهر_طبیعت

https://t.me/dmt8000toman/2709

https://www.instagram.com/dastane_mehre_tabiat/