توکسوپلاسموز گربه

شفاف سازی درباره توکسوپلاسموز گربه (نوشته دکتر رضا ترابی - دامپزشک)

من چطوری توکسوپلاسموز می گیرم؟( منظور انتقال از گربه است)

برای اینکه من درگیر این بیماری بشم باید گربه ای هم باشه که درگیر این بیماری شده باشه!

چه گربه هایی درگیر بیماری میشن؟

گربه ای که موش بخوره! اون هم موشی که درگیر توکسوپلاسموز باشه! یا گربه ای که گوشت خام آلوده به توکسوپلاسموز مصرف کنه!

گربه آلوده به توکسوپلاسموز در تمام طول عمر خود فقط به مدت یک هفته از طریق مدفوع، توکسوپلاسما را دفع می کند که مدفوع آبکی و اسهالی ست!

حالا اگه این مدفوع آلوده به توکسوپلاسما را من حتی کیلو کیلو بخورم بازهم درگیر این بیماری نمی شم! چرا؟ چون این میکروارگانیسم برای اینکه قدرت آلوده کردن من رو پیدا کنه باید مدفوع به مدت دو تا سه روزدر محیط بیرون بمونه و تغییراتی در توکسوپلاسما به وجود بیاد که قدرت ایجاد عفونت را پیدا کنه!... حالا اگه من بیمار روانی باشم و برم به این مدفوع دست بزنم و بعد با همون دست آلوده غذا بخورم تازه اینجوری توکسوپلاسما وارد بدن من میشه! نه، عجله نکنید حتی در این شرایط من بیمار نمی شم!!! چرا؟ چون من یک انسان بالغ هستم که سیستم ایمنی نرمالی دارم و سیستم ایمنی بدن من عفونت را به سرعت سرکوب می کند و اتفاقا" این اتفاق سبب خیر می شود چون به دلیل تولید آنتی بادی در بدن من، من برای همیشه نسبت به این بیماری مقاوم خواهم شد!

پس چه کسی بیمار میشه؟ اگه بعد از گذراندن مراحلی که گفته شد توکسوپلاسما در مدفوع قدرت عفونت را پیدا کند آنوقت من باید یک طفل معصوم زیر پنج سال یا پیرمرد بالای هفتاد ساله باشم که سیستم ایمنی ضعیفی دارم، با یه آدمی هستم که دارم شیمی درمانی می کنم یا مقدار زبادی کورتون مصرف می کنم! در این صورت تازه شانس عفونت افزایش پیدا می کند!

حالا متوجه شدید که چقدر احتمال آلودگی به توکسوپلاسموز پایینه؟